• Wil je op jouw school aan de slag met domeinen, units of leerpleinen? Of zijn jullie begonnen met werken in units, domeinen of leerpleinen en weet je niet hoe het verder moet? 
  • Wil je het onderwijs meer laten aansluiten bij jullie onderwijsvisie of heb je een vraagstuk rondom onderwijsontwerp of curriculum?
  • Wil je als school het eigenaarschap mee bij leerlingen leggen? En ben je als op zoek naar hoe jullie het eigenaarschap meer bij docententeams kunnen leggen?

Vanuit mijn expertise geef ik advies en begeleid ik scholen bij het zetten van de eerste of de volgende stap. Soms werk ik zelfstandig, andere keren werk ik graag samen met een collega. Wat bij jullie vraagstuk het beste past, zal in een verkennend gesprek worden besproken.

Rianne Neering (06-15176696 + nieuweonderwijsruimte@gmail.com

Rianne werkt als zelfstandig trainer en adviseur in het onderwijs. Behalve scholen die werken of willen werken met leerpleinen, begeleidt zij ook:

  • scholen die een verandering in hun school willen realiseren. Door het opleiden van schoolcoaches bij stichting leerKRACHT en de opleiding schoolexperts formatief handelen bij Toetsrevolutie, heeft zij veel ervaring opgedaan met veranderprocessen in scholen. Zij kan goed duiden wat er in de school gebeurt en welke interventies daarbij passend kunnen zijn. Zij zal aansturen op een manier van werken waarbij het ‘waartoe’ van de verandering centraal staat en er telkens reflectie is op de praktijk aan de hand van dat wat de verandering beoogt. Dit kan op verschillende plekken in de organisatie, zoals het hele team, vakgroepen of jaarlaagteams, de schoolleiding en een groep kartrekkers in de school.
  • schoolleidingen die het eigenaarschap van hun teamleden willen vergroten. Samen met Magda Hoekman begeleidt zij schoolleidingen die voor ogen hebben om hun teamleden meer autonomie en initiatief te geven. Door middel van reflectie op het eigen handelen en door theorie over het vergroten van eigenaarschap, krijgen schoolleiders meer inzicht en handvatten om het eigenaarschap in hun school te vergroten.
  • formatief handelen en onderwijsontwerp (op leerpleinen). Bij Toetsrevolutie is Rianne trainer formatief handelen en onderwijsontwerp. Omdat zij goed op de hoogte is van de werkwijze op verschillende typen leerpleinen, kan zij makkelijk meedenken over het onderwijsaanbod op de leerpleinen. Wanneer het gaat om het ontwerpen van onderwijs kan zij met de ruime ervaring uit haar eigen praktijk en haar creatieve denkvermogen gemakkelijk meedenken. Hierbij zal zij gebruik maken van de ontwerpcyclus van Design Thinking.
  • keynotes. Zij kan over verschillende onderwerpen een inspirerende en interactieve keynote verzorgen. Denk hierbij aan leerpleinen, formatief handelen en zelfregulerend leren.