Rianne

Rianne Neering is opgeleid als docent maatschappijleer, maatschappijwetenschappen en Nederlands. In 2008 is zij begonnen met werken in het eigentijds onderwijs met domeinen, eerst op UniC, daarna op de Werkplaats Kindergemeenschap en op Spinoza20first. 

Toen zij in 2008 begon op UniC was deze school volop aan het pionieren met vakoverstijgend onderwijs in domeinen en met een grote rol voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. “Het is in de twee eerste jaren op UniC geweest dat de kiem voor dit boek is gelegd. Het was een bijzondere tijd. We zaten met de bovenbouw in een heel oud schoolgebouwtje. Er was enorm veel vrijheid om te experimenteren met ons onderwijs. Het was een tijd waarin de onderwijsinspectie en de media nog met een zeer kritische blik naar deze ‘nieuwe’ vorm van onderwijs keken. De vele gesprekken met mijn gedreven collega’s over hoe het onderwijs eruit moest zien en mijn eerste ervaringen met beeldcoaching, zijn vormend geweest voor mijn docentschap. In die eerste jaren schreef ik samen met collega’s het ‘vloermanagementdocument’, dat tot op de dag van vandaag een leidraad is voor het begeleiden en het samenwerken op de domeinen op UniC.”

Rianne is vanuit haar verschillende functies altijd actief betrokken geweest bij het ontwikkelen van eigentijds onderwijs op deze scholen. Daarbij zocht zij naar manieren om die vernieuwings-en veranderingsprocessen te ondersteunen zoals didactisch coachen, formatief handelen en de methodiek van leerKRACHT.

Tjitske

Opgeleid als docent theater startte Tjitske haar loopbaan als freelance-kunstdocent op diverse scholen in Nederland. In augustus 2006 opende het Vathorst College zijn deuren. De school, een vmbo-t/havo/vwo-school, kreeg de ruimte om haar vernieuwende concept uit te werken. Tjitske ging hier vast aan de slag.

“De ouders en leerlingen die zich aanmeldden in de eerste jaren vond ik dapper. Er was nog geen bewijs dat het zou werken, de voorzieningen waren minimaal en toch… het had iets. De gedrevenheid en de verbeeldingskracht van het startende team, maakten dat we het gewoon gingen doen. Ik denk dat dit heel aanstekelijk was.” Ook bij Tjitske werd de school de eerste jaren kritisch gevolgd. Het werd uiteindelijk succesvol. Tjitske was nieuwsgierig en wilde meer zicht krijgen op ‘het geheim’ van het concept. Dit deed zij onder andere door zich te ontwikkelen als (beeld)coach en schoolopleider. 

Na 14 jaar gewerkt te hebben op deze innovatieve school heeft Tjitske de overstap gemaakt naar Stichting Nivoz. Daar is zij werkzaam als teamleider van de Nivoz-opleidingen. Vanuit hier kan zij op veel scholen met leraren en schoolleiders werken aan hun pedagogische opdracht.