In 2020, vlak voor de uitbraak van Corona, stuurde Rianne een mail aan Tjitske met de vraag of ze eens wilde brainstormen over een boek over leerpleinen. Die eerste brainstorm leidde direct tot de blauwdruk voor het uiteindelijke boek.

In de rol van pionier, leraar, schoolopleider, leerlingcoördinator, beeldcoach, leerKRACHT-coach en teamleider waren wij in de 15 jaar voorafgaand aan het boek onbewust ervaringsdeskundigen geworden op dit gebied. De rode draad in ons beider werk is altijd groei en ontwikkeling geweest. Met dit boek konden wij onze liefde voor deze vorm van onderwijs delen met de lezers; leraren, leraren in opleiding, schoolleiders en andere geïnteresseerden.
Nieuwe onderwijsruimte laat zien hoe je het onderwijs in units, leerpleinen of domeinen vorm kunt geven. Het geeft inzicht in hoe je ruimte creëert voor eigentijdse onderwijswaarden zoals eigenaarschap en zelfsturing van leerlingen, leraren en schoolleiders. Door vertrouwen te geven en daarmee het eigenaarschap van leerlingen te vergroten, krijgt de leerling vrijheid en ruimte om zelf keuzes te maken.
Ondersteund door onderwijskundige theorieën en interviews met ervaringsdeskundigen is het geschreven vanuit de praktijk, voor de praktijk. Het boek biedt waardevolle handvatten voor (startende) leraren, teams en schoolleiders in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO.
Meer weten over de inhoud van het boek?
Wat vinden anderen?
‘Lesgeven in domeinen is een moeilijke kunst, waarvoor een goed handboek ontbrak. Tot nu! Dit is verplichte kost voor iedereen die lesgeeft in een domein of op een leerplein.’
Rene Kneyber, lid van de onderwijsraad, trainer in het onderwijsveld en auteur van boeken over orde houden en formatief toetsen.
‘Ken je dat moment dat je denkt: eigenlijk wil ik het anders doen? En dan? Waar begin je? Wat is het goede om te doen? Wanneer doe je het goed? Het vraagt moed, zelfvertrouwen en onzekerheidstolerantie. Dit boek biedt jou houvast als jij de ruimte van mogelijkheden instapt.’
Janneke Waelen, manager Learn! Academy Vrije Universiteit Amsterdam
‘Dit boek biedt een gewaardeerde concrete bijdrage aan de ontwikkeling van een onderwijspedagogiek.’
Luc Stevens, (em.) hoogleraar Orthopedagogiek en founding father stichting NIVOZ