Rianne Neering is opgeleid als docent maatschappijleer, maatschappijwetenschappen en Nederlands. Sinds 2008 werkt zij in het eigentijds onderwijs, waar zij vanaf het begin betrokken was bij scholen die pionierden met vakoverstijgend onderwijs, leerpleinen en onderwijsontwerp vanuit een heldere visie. Zij werkte onder andere op UniC, de Werkplaats Kindergemeenschap en Spinoza20first.
Haar start op UniC viel samen met een periode van intensieve onderwijsvernieuwing. De school experimenteerde met domeinonderwijs en gaf een grote rol aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. In een klein, oud schoolgebouw en met veel ruimte om te experimenteren ontstonden fundamentele gesprekken over wat goed onderwijs is en hoe je dat samen vormgeeft. Die jaren waren vormend voor haar docentschap. Samen met collega’s ontwikkelde zij het vloermanagementdocument, dat nog steeds wordt gebruikt als leidraad voor samenwerking en begeleiding op de domeinen van UniC. Ook haar eerste ervaringen met beeldcoaching en het gezamenlijk ontwerpen van onderwijs legden hier een belangrijke basis.
In haar loopbaan vervulde Rianne verschillende rollen, waaronder docent, teamleider en examensecretaris. Vanuit al deze functies bleef zij actief betrokken bij het ontwikkelen en implementeren van eigentijds onderwijs. Steeds zocht zij naar manieren om vernieuwings- en veranderprocessen duurzaam te ondersteunen, onder andere via didactisch coachen, formatief handelen en de methodiek van leerKRACHT. Samen met Tjitske Bergsma schreef zij het boek Nieuwe Onderwijsruimte, waarin zij haar ervaringen met leerpleinen en onderwijsontwerp deelt.
Tegenwoordig begeleidt Rianne scholen, docententeams en schoolleiders met vraagstukken over onderwijsvernieuwing, de implementatie van leerpleinen, formatief handelen, onderwijsontwerp passend bij de schoolvisie, en het begeleiden van onderwijsinnovatie en veranderprocessen binnen teams en organisaties. Vanuit Toetsrevolutie verzorgt zij de opleiding schoolexpert formatief handelen. Rianne werkt nauw samen met docenten, schoolleiders en bestuurders die hun onderwijs toekomstgericht willen vormgeven.
